Projektblogg åk 9

—————————————————
13. Projektets avslutningsvecka v. 8

IMG_5761

 

Filmpremiär och avslutning på projektet. En Oscarsstatyett delades ut till eleverna för bästa manus, skådespeleri och bästa film(er)! 🙂

IMG_5762

 


—————————————————
12. Postproduktionsvecka v. 7

Den här veckan färdigställdes båda filmerna i redigeringen hos mig. Filmerna färgkorrigerades och ljudfixades med mera för att till slut exporteras ut i passade filmformat. Efter det tittar jag på dem flera gånger för att se om fler saker behöver korrigeras.

Still fotboll 13Still fotboll 14

—————————————————
11. Tredje klippveckan v. 6
Eftersom att jag klipper filmerna hos mig denna vecka så passade vi på att gå igenom alla skådespelarnas namn ordentligt. Det är viktigt att alla namn blir rättstavade i filmernas eftertexter. Efter det tittade vi på olika klipp ur olika spelfilmer. Eleverna fick välja mellan vanlig spelfilm och skräckfilm, då jag hade med mig exempel ur flera genrer och det valdes skräckfilm. Jag gick igenom lite grundläggande spelfilmsanalys utifrån klippen. Skräckfilmer har ofta ett tydligt filmspråk och är lätta att analysera.

Mobilfilmen till ”Ryktet” var klar och skickades till min telefon så jag kunde tanka in den i redigering hos mig.

—————————————————
10. Andra klippveckan v. 5
Denna vecka påbörjas klipparbetet i min redigering. Materialet ska loggas och sorteras för att underlätta klipparbetet. Efter det sätter själva klipparbetet igång och det är ungefär som att lägga pussel. Det finns flera tagningar på samma scen och till slut är det bara en som passar med helheten.

Still fotboll 3Still fotboll 4

—————————————————
9. Första klippveckan v. 4
Detta fick bli andra filmvecka eftersom att alla skådespelare vara sjuka förra gången.
Vi hann spela in alla scener till filmen ”Ryktet” på tre olika platser; i allrummet, i korridoren och utomhus!
Still ryktet 2Still ryktet 4Still ryktet 5Still ryktet 1Still ryktet 6 Still ryktet 7  Still ryktet 9 Still ryktet 10

—————————————————
8. Andra filmveckan v. 3
Denna vecka ställdes filmandet in då alla skådisar var sjuka. Jag hade med kamera och utrustning men sådant här får en räkna med vid filminspelningar. Som tur är har vi marginal då alla scener för ”Fotbollsmatchen” spelades in förra gången.

—————————————————
7. Första filmveckan v. 2
Vi drog igång med en rejäl filminspStill fotboll 9elningsdag efter jullovet! Alla scener till ”Fotbollsmatchen” spelades in i idrottshallen. Två av skådisarna var frånvarande men som tur var kunde två andra killar hoppa in och ta deras repliker. Vi hade tur som hann spela in alla scener i idrottshallen den här veckan för nästa vecka ska de tydligen riva upp hela golvet för renovering.

Still fotboll 5Still fotboll 7

—————————————————
6. Tredje manusveckan v. 51
Den här veckan har vi planerat filminspelningarna, rekat inspelningsplatser på skolan och ritat bildmanus.

IMG_4716IMG_4719IMG_4715IMG_4721IMG_4725

Bildmanus 1 RyktetBildmanus 2 RyktetBildmanus 3 RyktetIMG_4731

Upplägg 18 dec—————————————————
5. Tredje manusveckan v. 50
Vi har tittat i idrottshallen och omklädningsrummet för att se hur inspelningsplatserna för ”Fotbollsmatchen” ser ut. Efter denna vecka blev båda manusen i princip klara med repliker och en del beskrivningar.

Fotbollsmatchen – Riktigt manusformat
Ryktet – Riktigt manusformat

IMG_4619IMG_4622

—————————————————
4. Andra manusveckan v. 49
Vi fortsatte med tankekartorna (se nedan) över filmerna och då framförallt filmen ”Ryktet”. Vi började även prata om hur rollfigurerna i ”Fotbollsmatchen” ska se ut. Det blev en kort genomgång om vad bildmanus och till för och gyllene snittet nämndes. Nästa gång kommer vi att titta lite närmare på idrottshallen för att planera filminspelningen. Sist gjorde vi en Heta Stolen-övning om ryktesspridning där en skulle byta plats när en höll med om ett påstående eller sitta kvar om en inte höll med. Några exempel från påståendena: ”Tjejer och killar får samma typ av rykten”, ”Det är viktigt att ha ett bra rykte”, ”Rykten beror på normer”, ”Det är värre för en tjej än för en kille att få ett dåligt rykte”, ”Att sprida rykten kan vara en form av mobbning”, ”Att få ett rykte kan innebära allvarliga konsekvenser”.

Tankekartorna från whiteboarden:
Mindmap 141204 Ryktet
Mindmap 141204 Fotbollsmatchen

—————————————————
3. Första manusveckan
v. 48
Denna vecka gjorde vi mindmaps över de två filmerna. Bland annat bestämdes vad karaktärerna ska heta och i vilka miljöer vi ska filma. Dessutom tillsattes även några av rollerna.

Tankekartorna från whiteboarden:
Mindmap 141127 Fotbollsmatchen
Mindmap 141127 Ryktet

—————————————————
2. Synopsisvecka v. 47
Under denna vecka har det skrivits två olika synopsis till två olika filmer. Den första kommer att handla om könsdiskriminerande kommentarer på idrotten som drabbar tjejerna. Den andra filmen kommer att handla om ryktesspridning på sociala medier och hur det kan drabba någon i form av mobbning och ensamhet.

—————————————————
1. Introvecka v. 46
Vi som ska vara med i projektet presenterade oss för varandra och gick igenom filmproduktionsplaneringen. Sedan började vi prata om situationer som eleverna skulle vilja göra film av som går att diskutera utifrån diskrimineringsgrunderna. En situation som de skulle vilja göra diskussionsfilm av handlar om när de spelar fotboll på idrotten. När tjejerna vinner mot killarna så säger killarna att det är pinsamt att förlora mot tjejer.—————————————————
0. Introvecka v. 45
Vi såg filmen ”Var fick du luft ifrån” om härskartekniker och diskriminering (UR 2004) och pratade om empati.