Projektblogg åk 4

—————————————————
13. Projektets avslutningsvecka v. 23
Filmerna levererades på USB-minne och via länkar på projektsidan.

—————————————————
12. Filmvisning! v. 22
Filmvisning! Filmerna var väldigt uppskattade och jag delade ut en Oscarsstatyett till eleverna som medverkat i filmprojektet.

IMG_6582IMG_6583

—————————————————
11. Andra klippveckan v. 21
Klipparbetet fortsätter samt ljudredigering, lägga speaker, skapa texter och eftertexter.

—————————————————
10. Första klippveckan v. 20
Jag klipper filmerna i min redigering.

—————————————————
9. Tredje filmveckan v. 19
Idag filmade vi alla scener till filmerna om diskriminering på grund av religion och kön. Sedan filmade jag scenerna när skolans trygghetsteam hanterar diskriminering på skolan.

—————————————————
8. Andra filmveckan v. 18
Idag sprang eleverna Hagamaran så det blev inget filmarbete.

—————————————————
7. Första filmveckan v. 17
Idag filmade vi alla scener till filmerna om diskrimineringsgrunderna etnicitet och funktionshinder. Det gick bra men det blåste mycket och vi får hoppas på att ljudet kommer fungera att använda.

IMG_6427    IMG_6430

—————————————————
6. Planeringsvecka v. 16
Idag gick vi igenom manus och inspelningsplatser inför alla filmer så vi är förberedda när vi ska filma.

—————————————————
5. Tredje manusveckan v. 14
Eleverna fortsatte att fila på sina manus och bildmanus.

—————————————————
4. Andra manusveckan v. 13
Den här veckan började eleverna rita bildmanus och fortsatte även att skriva på manus.

—————————————————
3. Första manusveckan v. 12
Den här veckan renskrev grupperna sina synopsis på Ipads och jag visade exempel på hur synopsis och bildmanus kan se ut. Sedan tittade vi på mitt filmexempel ”Katterna vid havet” där eleverna kunde se hur texten och bildmanuset stämde överens med den färdiga filmen. Jag visade även exempel på hur ett riktigt filmmanus kan se ut. Sedan tittade vi på den färdiga filmen som manuset beskrev – ”Kaninkrisen”, en film som elever i åk 4 på Vendelsömalmsskolan gjorde tillsammans med mig förra läsåret. Vi tittade även på filmen ”Fotbollsmatchen” som jag gjort tillsammans med årskurs 9 nyligen. En av fyrornas filmer kommer också att handla om fotboll och diskriminering.

De här fina teckningarna har eleverna gjort och hängt upp vid ingången till skolan.

teckningar diskriminering

—————————————————
2. Synopsisvecka v. 11
Denna vecka jobbade grupperna vidare med synopsis och arbetade med texterna. Vissa av grupperna har redan börjat skriva repliker.

—————————————————
1. Introvecka v. 10
Idag startade filmprojekten om diskrimineringsgrunderna med årskurs 4 på HagaLyckebyskolan. Jag berättade vad projektet går ut på och om de olika diskrimineringsgrunderna. Eleverna var väl insatta i de olika diskrimineringsgrunderna. Sedan gick jag igenom vad synopsis är (en kort sammnafattning av vad filmen handlar om). Eleverna delades in i fyra olika grupper varje grupp fick välja en diskrimineringsgrund att göra en kort film om. De valde funktionshinder, etnicitet, religion och kön. Efter det började de komma på idéer och skriva synopsis till filmerna.